Research SEO czyli wydobycie podstawowych informacji o serwisie internetowym to jedna z pierwszych rzeczy, którą musimy wykonać przed dalszym pozycjonowaniem. Artykuł przedstawi Ci jak odszukać wszystkie frazy prowadzące do Twojej strony internetowej. Które podstrony Twojego serwisu generują najwięcej ruchu a które wymagają uwagi.
Odszukaj frazy o dużym potencjale z dużą ilością wyszukiwań a będące na niższych pozycjach. To wszystko oraz wiele więcej przydatnych rzeczy zdobędziesz używając takich narzędzi jak Google Search Console oraz Google Sheets.
Research SEO – Film jak krok po kroku wygenerować raport widoczności strony w Google
Research SEO – instrukcja jak krok po kroku wygenerować raport widoczności strony w Google
- Wchodzimy na stronę: searchanalyticsforsheets.com i instalujemy dodatek do google sheets o nazwie: search analytics for sheets
- W Google sheets (arkusze google) na naszym dysku Google – klikamy kolejno: rozszerzenia – dodatki i wybieramy wcześniej zainstalowany dodatek: search analytics for sheets. Musimy wyrazić zgody dostępu do naszego konta Google Search Console.
- Po prawej stronie wyskakuje nam pobrana wtyczka, wybieramy stronę a także zakres dat jakie ma pobrać. W polu group by wybieramy: query (frazy kluczowe) a także page (adresy URL). W pozostałych polach nie zmieniamy nic i klikamy Request Data. W zależności od ilości danych jakie wtyczka ma pobrać odczekujemy krótki okres czasu od kilku sekund do nawet kilku minut.
- Po lewej stronie wyskakują nam dane, które importujemy do pliku Excel. Aby to zrobić klikamy kolejno Plik – pobierz – Microsoft Excel.
- Otwieramy pobrany plik Excel i tworzymy w nim nową kolumnę o nazwie: adresy. Następnie kopiujemy zawartość kolumny Page to kolumny Adresy
- Zaznaczamy całą kolumnę Adresy klikamy Dane a następnie tekst jako kolumny. Domyślnie powinniśmy mieć zaznaczoną opcję Rozdzielamy, jeśli nie to ją zaznaczamy. Klikamy dalej i w nowym okienku zaznaczamy ostatnią pozycję Inne i w polu tekstowym wpisujemy znak slash/ukośnik czyli znak /.
- Usuwamy wszystkie zbędne nowo powstałe kolumny i zostawiamy tylko tą z nazwą kategorii, ewentualnie jeszcze jakieś inne, które nas interesują.
- Zaznaczamy wszystkie dane tabeli klikając mały trójkącik w górnym lewym rogu, następnie na górze w menu klikamy Wstawienie i Tabela Przestawna, w okienku nic nie zmieniamy i klikamy OK
- Do pola Wiersze przeciągamy myszką odpowiednio: slug, page i query. Ważne jest by zachować taką kolejność.
- Do pola Wartości przenosimy odpowiednio: clicks (kliknięcia), Impressions (wyświetlenia), CTR (procentowy stosunek kliknięć do wyświetleń) i Position (Pozycja)
- W kolumnach CTR oraz Position wyskoczył nam błędne dane, dlatego po prawej stronie w tabeli przestawnej w polu wartości klikamy zakładki Suma CTR i Suma Position, klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Ustawienia Pola Wartości i wartość: suma zmieniamy na wartość: średnia
- Zaznaczamy całą kolumnę Średnia CTR i w narzędziach głównych klikamy znak %
- Zaznaczamy całą kolumnę Średnia Position, klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy formatuj komórki i wybieramy liczbowe i dalej miejsc po przecinku wybieramy: 1
- Ostatnią rzeczą którą zrobimy jest zwinięcie całej struktury, klikamy w pierwszym wierszu po lewej stronie prawym przyciskiem myszy i odjanujemy odpowiednią opcję zwiń całe pole.