Copywriting czyli tworzenie artykułów zoptymalizowanych pod kątem SEO (Search Engine Optimization) to kluczowy element strategii marketingowej, który pomaga zwiększyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. W artykule pomożemy Ci zrozumieć jak tworzyć teksty na blogi, portale czy sklepy internetowe.
Aby osiągnąć cel czyli zwiększenie ruchu na blogu, niezbędne jest zrozumienie, jak skutecznie budować i strukturyzować treść, aby była ona atrakcyjna zarówno dla czytelników, jak i algorytmów wyszukiwarek. W niniejszym tekście przedstawimy kluczowe aspekty tworzenia takich artykułów, począwszy od konstrukcji tytułów, poprzez odpowiednie formatowanie śródtytułów, aż po umiejętne wplecenie linków wewnętrznych i zastosowanie tagów oraz zdjęć.
Tytuł pod wyszukiwarki a tytuł redakcyjny – jak je tworzyć
Tytuł artykułu jest pierwszym elementem, na który powinien zwrócić uwagę copywriter. Jest on bardzo ważny zarówno dla czytelników, jak i wyszukiwarki. Powinien on być atrakcyjny i angażujący, a jednocześnie zawierać kluczowe słowa, które pomogą w jego indeksacji.
Tytuł pod wyszukiwarki czyli Title strony powinien być jasny i bezpośredni. Bardzo ważne by tytuł ten zawierał główne słowo kluczowe na samym początku. W wielu źródłach możemy przeczytać jak długi może być Title strony by był w całości indeksowany przez wyszukiwarkę. Większość tych źródeł podaje liczbę możliwych znaków do użycia np. 60 czy 62. Jest to wprowadzanie w błąd gdyż tytuł pod wyszukiwarki może mieć maksymalnie 600 pikseli i to tym parametrem powinniśmy się kierować. Bardzo fajnym darmowym narzędziem jest mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator gdzie możemy w łatwy sposób kontrolować i sprawdzać jak będzie wyglądał nasz tytuł strony dla wyszukiwarki Google.
Tytuł redakcyjny może być bardziej kreatywny i zwracać uwagę na emocje czy ciekawość czytelników. Może on być dłuższy niż wspomniane wcześniej 600px. choć z pewnością należy zachować umiar, tak by był ciekawy dla czytelnika. Tytuł redakcyjny powinien znajdować się w znaczniku H1.W tytule redakcyjnym należy używać słowa kluczowe związane z artykułem, które pomogą w pozycjonowaniu danego artykułu blogowego. W tworzeniu tytułu do kategorii sklepu internetowego warto by copywriter używał np. nazwy samego modelu produktu. Czyli jak mamy w sprzedaży kartę graficzną XYZ to prawidłowy tytuł powinien wyglądać: XYZ bez słowa (karta graficzna) tylko sam model.
Jak powinny wyglądać śródtytuły artykułu
Kolejną rzeczą jaką powinien stworzyć copywriter są śródtytuły. Śródtytuły z reguły powinniśmy stawiać w znaczniku h2, choć nie jest to konieczne. Śródtytuły pełnią kluczową rolę w strukturyzacji artykułu i ułatwieniu czytelnikom nawigacji po treści. Powinny one być informatywne i zawierać słowa kluczowe, co ułatwi wyszukiwarkom zrozumienie struktury i zawartości artykułu. Śródtytuły powinny także zachęcać do dalszego czytania i eksplorowania treści.
W śródtytułach warto używać takich słów, które są często wyszukiwane przez innych użytkowników. Można do tego użyć plenera słów kluczowych, który znajduje się w narzędziach Google ADS. Tak sformułowany nagłówek powinien dodatkowo zwiększyć ruch na naszej stronie internetowej.
Lead czyli wstęp do artykułu
Lead artykułu to jego wstęp, który ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika i skłonić go do dalszego czytania. Copywriter tworząc dobry lead powinien zwrócić uwagę by był emocjonalny i wciągający, przedstawiając kluczowe punkty artykułu w sposób, który wzbudzi zainteresowanie i ciekawość. Wplecenie słów kluczowych w lead wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony. Lead powinien mieć długość około 300 znaków a jego pierwsze słowa powinny wzbudzić zainteresowanie czytelnika, gdyż to właśnie one są często indeksowane przez wyszukiwarkę Google jako description strony. Wstęp do artykułu powinniśmy pogrubić znacznikiem <b>.
Spis treści w artykule
Spis treści w artykule ułatwia czytelnikom nawigację i pozwala szybko dotrzeć do najbardziej interesujących ich sekcji. Dla wyszukiwarek jest to sygnał, że treść jest dobrze zorganizowana i wartościowa. Spis treści powinien być oparty na śródtytułach i zawierać linki do poszczególnych sekcji artykułu.
Jeśli nasz blog znajduje się na WordPressie to bardzo fajną wtyczką do tworzenia spisu treści jest Table of contents.
Linki wewnętrzne w artykule
Linki wewnętrzne pomagają budować strukturę linkowania na stronie i ułatwiają czytelnikom dostęp do powiązanych treści. Dla wyszukiwarek są one wskazówką co do relacji między stronami i mogą pomóc w lepszym zrozumieniu kontekstu oraz wartości oferowanych treści. Linki te powinny być naturalnie wplecione w tekst i prowadzić do wysokiej jakości, powiązanych podstron.
Linkowanie wewnętrzne ma coraz większe znaczenie dla algorytmu google, zwiększa zaufanie domeny oraz linkowanych podstron, poprawia ranking w postaci pozycji. Każdy artykuł powinien mieć minimum 2 linki wewnętrzne. Jeśli mamy problem by naturalnie wstawić tematyczny link to możemy tworzyć bloki linków. Taki blog może się znajdować np. poniżej leadu strony i powinien zawierać ok 2-5 linki.
Przykład jak ja tworzę takie bloki linków jest np. tutaj: https://pozycjonowanie-nowoczesnastrona.pl/jak-wybrac-slowa-kluczowe-do-pozycjonowania-grupowanie/
Tagi w artykule – czy warto jeszcze je używać?
Tagi pozwalają na kategoryzację treści i ułatwiają wyszukiwarkom oraz użytkownikom odnajdywanie powiązanych artykułów. Co również bardzo istotne tagi ciągle generują bardzo duży ruch dla naszej strony internetowej. Blog turystyczny, którego prowadzę generuje ok 25% właśnie z tagów a wstawienie ich tak naprawdę nie kosztuje nas wiele pracy. Stosowanie tagów przez copywriterów powinno być jednak przemyślany.
Tagi powinny być:
- ściśle związane z artykułem na którym go wstawiamy
- powinniśmy używać tagów w 1 os. liczby pojedynczej na całym serwisie, tak by uniknąć np. dwóch tagów jeden copywriter a drugi copywriterzy
- w tekście powinno się znajdować ok 2-4 tagi
- unikamy wstawiania tzw. farm tagów – czyli ich dużej ilości
Zdjęcia w artykule: Optymalny Rozmiar i Wielkość
Zdjęcia mogą znacznie wzbogacić treść artykułu, czyniąc ją bardziej angażującą i wizualnie atrakcyjną. Jednakże, aby zdjęcia wspierały SEO, muszą być odpowiednio zoptymalizowane. Optymalizacja obrazów obejmuje zarówno ich rozmiar, jak i wielkość, co ma bezpośredni wpływ na szybkość ładowania strony – kluczowy czynnik rankingowy dla Google. Zdjęcia o wysokiej rozdzielczości należy kompresować do mniejszego rozmiaru (ok. 800 pikseli), nie tracąc przy tym na jakości, a w atrybucie alt każdego obrazu należy umieścić opis zawierający odpowiednie słowa kluczowe. Warto również zwrócić uwagę na nazwy pliku, w nazwie tej możemy użyć słów związanych z zdjęciem, jednak między słowami nie dajemy podkreśleń ani polskich znaków. Słowa w nazwie pliku dla przejrzystości możemy rozdzielać pauzą (-).
Inne wskazówki które powinien uwzględnić copywriter podczas pisania artykułu:
- Wstawianie daty napisania tekstu
- Wstawianie daty aktualizacji tekstu
- Wstawianie autora tekstu
Zakończenie
Pisanie artykułów zoptymalizowanych pod kątem SEO to więcej niż tylko wplatanie słów kluczowych w tekst. To zrozumienie i zastosowanie szeregu technik i najlepszych praktyk, które razem tworzą spójną i efektywną strategię.
Pamiętaj, że SEO to proces ciągły, wymagający regularnej aktualizacji i dostosowywania do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek oraz preferencji użytkowników także przy pisaniu artykułów.