W artykule tym postaram się opisać w jaki sposób samemu wypozycjonować stronę internetową. Wszystkie elementy układanki zostaną przedstawione w sposób bardzo przejrzysty, tak by każda osoba, nawet ta nie mająca wiele wspólnego z komputerami mogła samemu, bez poniesienia żadnych kosztów wypromować swoją stronę internetową.
Nasza firma dostaje wiele zapytań ofertowych by wypozycjonować bardzo proste frazy. W wielu sytuacjach klient nie jest świadomy, iż wystarczy zoptymalizować delikatnie swoją stronę by cieszyć się z wysokich pozycji. Poradnik ten został napisany właśnie z myślą o tych osobach, które nieświadome podpisują roczne umowy i ponoszą spore koszty za coś co mogą zrobić samemu w kilka chwil.
Czym właściwie jest pozycjonowanie strony internetowej ?
Wraz z pojawieniem się Internetu, istnieją teraz miliony stron internetowych do wyboru. Może być trudno zdecydować, które z nich warto odwiedzić, a których należy unikać. Sztuką jest wiedzieć, jakich konkretnych metod używa strona internetowa, aby wyróżnić się z tłumu.
Pozycjonowanie stron internetowych to koncepcja, która polega na poprawie pozycji Twojej witryny w Google i udostępnieniu jej większej liczbie potencjalnych klientów. Twoja witryna zostanie odnaleziona przez większą liczbę osób, co da Ci większe możliwości sprzedaży i odnalezienie osób szukających dokładnie Twojej oferty. Jeśli zakładasz nową witrynę lub istniejąca strona nie pojawia się wysoko w wyszukiwarce Google, to pozycjonowanie będzie ważnym czynnikiem do rozważenia, ponieważ wybrane przez Ciebie słowa kluczowe pomogą w rozwoju Twojej firmy.
Podstawowe etapy pozycjonowania strony internetowej
- Wybór odpowiednich słów kluczowych, pod którymi chciałbyś by Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania.
- Optymalizacja tekstów na stronie pod kątem wcześniej wybranych słów kluczowych
- Optymalizacja znaczników title oraz description na stronie www
- Inne elementy na które warto zwrócić uwagę na swojej stronie firmowej
- Zdobywanie wartościowych linków, prowadzących do Twojej strony
- Google Serarch Console oraz Google Analytics
Poniżej krok po kroku opiszemy każdy z 6 kroków, których wdrożenie wpłynie znacząco na ruch w Twojej stronie internetowej. Ruch ten będzie można monitorować w narzędziu, które wymieniłem Google Analytics aczkolwiek za pewne i bez niego odczujesz efekt w postaci większej ilości zapytań ofertowych bądź też zwiększonej sprzedaży.
Kroki te, to podstawowe elementy pozycjonowania, których jest o wiele więcej a które będą przedstawiane na naszym blogu.
Ad.1 Wybór odpowiednich słów kluczowych, pod którymi chciałbyś aby Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Słowa kluczowe to to, czego ludzie szukają i czego używają, aby znaleźć Twoje treści także odpowiedni ich wybór to pierwsza ale jednocześnie bardzo ważna rzecz w procesie pozycjonowania.
Proces wyszukiwania słów kluczowych musi być dokładny i brać pod uwagę różne czynniki, takie jak konkurencja, popularność i opłacalność.
-
Konkurencja
Jeśli jesteś producentem mebli na rynku lokalnym w Rzeszowie to nie ma sensu pozycjonować się na ogólnopolską frazę “Meble” ponieważ fraza ta ma olbrzymią konkurencję, a co więcej istnieje wiele firm z sporym budżetem, które wydają bardzo duże sumy aby wypozycjonować się na ogólnopolską frazę “Meble” także aby się przebić musiałbyś również wydać sporą gotówkę na pozycjonowanie tej frazy, która i tak nie dawałaby Ci przełożenia na ruch i sprzedaż. W tym przypadku bardziej skuteczną będzie fraza : “Meble Rzeszów” a nawet “Producent mebli Rzeszów” ponieważ osoba z Rzeszowa nie będzie szukała firmy z Warszawy czy Gdańska ale właśnie z okolic dlatego jeśli taki kontrahent trafi na Twoją stronę masz bardzo dużą szansę na nawiązanie współpracy. Wybierając słowa kluczowe musisz wziąć pod uwagę by określały one dokładnie to co wykonujesz lub sprzedajesz ale także by wskazywały na lokalizację w której świadczysz usługi/sprzedaż.
-
Popularność
Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest popularność danego słowa kluczowego. W Internecie istnieją narzędzia, którymi możesz sprawdzić skuteczność danej frazy, czyli średnią miesięczną ilość wyszukiwań danej frazy. Darmowe narzędzie do badania słów kluczowych, które powinieneś używać w swojej strategii marketingu treści to plener słów kluczowych, które jest dostępne po zalogowaniu się do Konta ADS.
Po zalogowaniu się do Google ADS wybieramy zakładki jak na zdjęciu:
a następnie klikamy: Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy. W okienku, które nam wyskoczy wpisujemy frazy, które chcemy zbadać pod kątem ilości wyszukiwań.
Innym bardzo popularnym narzędziem do wyszukiwania fraz kluczowych, badania konkurencji oraz posiadającym wiele innych przydatnych funkcji jest oprogramowanie SENUTO. Jest to płatne i dość drogie rozwiązanie, jednak oferujące darmowy okres próbny, który może w zupełności Ci wystarczyć do zbadania swojej strony internetowej. W innym artykule ukaże się materiał jak używać tego narzędzie oraz przedstawimy najważniejsze jego funkcje.
Bazując na poprzednim przykładzie Mebli, szybko zbadaliśmy jak często wpisywane są dane frazy i tak:
- Meble – około 100 tys. wyszukiwań w miesiącu
- Meble Rzeszów – około 1 tys. wyszukiwań w miesiącu
- meble na wymiar Rzeszów – 590 wyszukiwań w miesiącu
- producent mebli Rzeszów – 40 wyszukiwań w miesiącu
-
Opłacalność
Dzięki powyższej wiedzy powinieneś już umieć wybrać frazy, które będą dla Ciebie najbardziej opłacalne. Wracając do tematu Mebli, jeśli Twoja firma jest producentem mebli na wymiar w Rzeszowie optymalnym wyborem będzie fraza:
meble na wymiar Rzeszów
Ponieważ posiada ona dużo wyszukiwań (o wiele więcej niż “Producent mebli Rzeszów”) a także opisuje ona dokładnie to co robisz oraz wskazuje na lokalizację gdzie wykonywana jest usługa. Jeśli ktoś trafi na Twoją stronę dzięki tej frazie, masz bardzo dużą szansę na nawiązanie owocnej współpracy. Oczywiście nie kończymy poszukiwań na jednej frazie tylko podciągamy rękawy do góry i szukamy kolejnych wartościowych słów kluczowych.
Badanie słów kluczowych jest procesem, który może wykonać każdy, kto poświęci trochę czasu i wysiłku. Powinien również obejmować kompleksowe zrozumienie odbiorców, aby upewnić się, że wybierasz dla nich odpowiednie słowa kluczowe.
Ad.2 Optymalizacja tekstów na stronie pod kątem wcześniej wybranych słów kluczowych
Jest to bardzo przyjemny etap, ponieważ tutaj właściwie wszystko jest jasne, wszystkie wytyczne Google klarownie przedstawia, także wystarczy tylko poświęcić troszkę czasu przy kawie by zoptymalizować treści na swojej stronie.
Na wstępie musimy wstawić na każdej podstronie swojego serwisu znaczniki H1, H2, H3.
- Znacznik H1 – używamy tylko raz na każdej podstronie, warto wstawić w nim kluczowe słowo na którym nam zależy, w przypadku naszej firmy jest to słowo: “Pozycjonowanie Stron”. Warto by nagłówek H1 znajdował się na górze strony.
- Znacznik H2 – znacznik ten możemy użyć więcej niż 1 raz, w nim również warto wpisywać frazy, które uznaliśmy wcześniej za wartościowe. Znacznik ten również wstawiamy na każdej podstronie swojego serwisu. Dla zachowania estetyki i przejrzystości fajnie jakby słowa użyte w tym znaczniku były mniejszej wielkości nim w znaczniku H1, jednak nie jest to regułą i nie musimy się jej stosować.
- Znacznik H3 – i tutaj kierujemy się podobnymi zasadami jak w przypadku znacznika H2.
Warto zaznaczyć, iż znaczniki te mają wpływ na pozycjonowanie i pozycję fraz, także brak ich zastosowania na stronie to dość duży błąd.
Kolejnym etapem jest wprowadzenie treści na stronę i tutaj podstawowe zasady to:
- Tekst musi być unikalny, najlepiej napisany z pamięci/głowy, wtedy możemy być spokojni, że Google nie ukarze naszej strony za duplikat tekstów. Kopiowanie tekstów z książek to również zły pomysł!! jeśli nie czujemy się dobrze w tej dziedzinie, napisanie takich tekstów możemy zlecić Copywriterom.
- Stosujmy wszystkie możliwe formatowania tekstów (kolory, pogrubienia, kursywy, punktowanie itd.)
- Używajmy w tekście fraz, które wybraliśmy wartościowe dla naszej witryny, wstawiajmy je w tekst naturalnie (nie na siłę), warto również stosować wszelkie synonimy tych fraz oraz używanie ich w różnych formach.
- Minimalna długość tekstu to ok 1500 znaków, ale jeśli mamy możliwość to dłuższy tekst na pewno nie zaszkodzi.
Jeśli jest taka możliwość to wprowadźmy na naszej stronie bloga i starajmy się choć raz na miesiąc napisać wartościowy, unikalny artykuł. Taki artykuł to doskonałe sposób na zdobywanie dodatkowego wartościowego ruchu na naszej witrynie.
Ad.3 Optymalizacja znaczników title oraz description na stronie www
Co prawda description nie wpływa na wyniki pozycjonowania a title ma coraz mniejszy wpływ to jednak my priorytetowo ustawiamy te znaczniki na całej witrynie.
Tekst umieszczony w tych znacznikach (choć to nie jest reguła) wyświetlany jest w wynikach wyszukiwarki Google, dlatego postarajmy się by był on zachęcający dla osób szukających nasze usługi lub produkty.
Znacznik Title – jego długość powinna mieć maksymalnie ok 65 znaków. Nie potrafimy dokładnie powiedzieć ile to znaków, ponieważ każda literka jest inna, jedna mniejsza, druga większa – dlatego może to być czasami troszkę więcej niż 65 a w innym przypadku nie zmieści się nawet 60 znaków. W znaczniku tym stosujmy podobną zasadę jak z H1 czyli wstawiamy do niego kluczową frazę, warto również dorzucić np. nazwę firmy. Im tekst w title jest krótszy tym lepiej.
Znacznik Description – jego długość powinna mieć maksymalnie ok 155 znaków. Warto by ten tekst był zachęcający, napisany z myślą o potencjalnym kliencie.
Jeśli nie mamy pomysłu jaki tekst wstawić w tych znacznikach, spróbujmy podejrzeć naszą konkurencję np. z innego miasta, myślę, że na pewno odnajdziemy tam coś wartościowego co przypadnie nam do gustu. Zadbajmy również o to by w znaczniku Title znajdował się inny tekst na każdej podstronie naszego serwisu.